vrijdag 13 april 2018 week 15

Een echt REPARATIECENTRUM ( deze naam is door de kinderen bedacht ) hebben we
achter in ons lokaal, autoradio's, rookmelders, computeronderdelen en natuurlijk gereedschap
er is van alles te ontdekken.
Het liefst zouden de kinderen de hele dag in deze "hoek" willen spelen en werken maar dat kan helaas niet.
We maken ook ons gewone werk in onze schriften en hebben een kunstwerk gemaakt voor de galerie.
Voor Moederdag zijn we ook al druk bezig want de weken vliegen voorbij.

Donderdagmiddag was een echte super middag, een voorstelling in de aula met sprekende poppen
en goocheltrucjes daarna nog taart en ranja in de klas.
Juf Valstar is 25 jaar Juf en daarom hadden we feest.
Ook in de klas doen we googeltruckjes want dat past bij ons thema ontdekken,
we hebben bijvoorbeeld al ontdekt hoe je er voor kunt zorgen dat een zeepbel niet knapt
als je je vinger of een vork erin steekt. ( thuis ook al geprobeerd?)

Komende vrijdag hopen we de koningsdag te vieren met de koningsspelen .

Voor nu een fijn en zonnig weekend gewenst!

week 14 7 april 2018


Het is echt waar Hij is opgestaan Hij leeft!
De discipelen en de vrouwen konden het bijna niet geloven.
Wat een blijdschap, ook bij ons omdat we mogen weten dat Hij de dood heeft overwonnen!!

Gezellig druk was het dinsdag met groep 4 erbij, en woensdag zagen we juf van Houdt ook, niet bij ons maar bij de buren omdat juf Bulten nog ziek was.

We zijn gestart met kern 9 en we ontdekken van allesover elektriciteit /lucht /geluid en water. Verschillende kinderen hebben al spulletjes meegenomen die we op de ontdekkingstocht kunnen gebruiken, bedankt! ( nog wat gereedschap zoals schroevendraaiers zijn hierbij nog wel handig ) We lezen en schrijven woorden met drie medeklinkers voor of achteraan zoals maRKT en STRik.

Omtrek en oppervlakte berekenen door het opmeten van weilandjes, Hoe vaak past een klein weiland in het grote weiland en hoeveel geitjes kunnen er dan grazen, heeft de boer voor een groot weiland 3 x zoveel paaltjes en draad nodig als voor 3 kleine weilandjes? Passen en meten en overleggen, we snappen steeds beter hoe het werkt.

Het splitsen van 2 getallen door elkaar blijft nog moeilijk maar we oefenen gewoon verder.

Met een idee komen, jezelf presenteren, aan de hand van een leuk verhaaltje hebben we vrijdag tijdens de les sociaal emotionele ontwikkeling hierover gepraat en getekend.

We zijn blij dat het steeds zonniger er warmen wordt buiten, we genieten dan lekker van het knikkeren zoals elk jaar in maart en april. Met hou / zonder hou / papagaaien / bikkels en allerlei andere afspraken en benamingen komen voorbij .

week 13 29 maart 2018

Wat zag iedereen er mooi uit dinsdag,

gelukkig was het mooi weer en konden we ook nog even lekker met de verkleedkleren aan buiten spelen.

We hebben in ons blauwe mapje de resultaten van de laatste rekentoets en de resultaten van de toets

veilig leren lezen kern 8 meegekregen. In de ouderbrief leest u wat we gaan leren in kern 9.

Alle blaadjes mogen uit het mapje, we starten volgende week met nieuwe blaadjes.

Deze stille week mochten we vooral STILSTAAN bij de kern van ons geloof:
het lijden en sterven van de Here Jezus. Wat een liefde van God dat hij zijn eigen zoon in de steek liet om zo ons te bevrijden van de zonde. We hebben gemerkt dat de kinderen ook onder de indruk zijn van dit Evangelie.
Donderdagmorgen mochten we genieten van een lekker paasontbijt, prachtig om de kinderen zo lekker te zien eten, sommigen lusten wel 4 boterhammen en ook nog een matze en een beschuit, dat je daarna geen zin meer hebt om in de kleine pauze nog wat te eten is heel begrijpelijk. .Donderdagmiddag hebben we het paasfeest samen met alle kinderen van onze school en de ouders kunnen vieren in de aula.

We wensen u goede Paasdagen,
Een feest om bij STIL TE STAAN

Vrijdag 23 maart 2018 week 12

De resultaten van de rekentoets die we hebben gemaakt krijgen we volgende week in ons blauwe mapje mee ( fijn dat de blauwe mapjes bijna niet meer vergeten worden).We hebben in de toets. laten zien dat wij al goed met geld om kunnen gaan,

17 euro bijv. kunnen we op verschillende manieren betalen :
* 1 x 10 , 1 x 5 en 1 x 2 euro = 17
* 3 x 5 en 2 x 1 euro =17
* 1 x 5 en 6 x 2 euro =17
* of natuurlijk 17 muntjes van 1 euro.
Dus als u een keer boodschappen doet kunnen wij wel afrekenen ;)


Tijdens de taalles oefenden we met woorden die je kleiner kunt maken zoals huis - huis je, boom - boom pje, muur- muur tje.
Als je zo'n verkleinwoordje opschrijft schrijf je ....PJE ,..... TJE, OF.... JE maar je hoort.... PJU.... TJU EN ....JU. Ja Nederlands is best een ingewikkelde taal hoor.
Zo, ho, no ,vlo , sla la, vla, ja, ga , allemaal korte woordjes die we snel kunnen lezen maar die anders klinken dan je zou verwachten als beginnend lezertje, want waarom schrijf je niet zoo, hoo, noo, vloo, slaa, vlaa jaa en gaa . Dat is toch wat je hoort.
En wat nog gekker is, hoor je het woordje nee dan moet je wel weer een dubbele letter gebruiken, Ne dat kan dan weer niet want vorige week hadden we geleerd dat je een u hoort als er achteraan een e staat ( ze, je, de ) .
Snapt u het nog? voor de kinderen valt het ook niet altijd mee, maar met veel oefenen en herhalen komt het best goed.
Volgende week ronden we kern 8 af en dan starten we na Pasen met kern 9.

Over de voorbereiding van het Paasfeest hoorden we deze week verhalen uit de Bijbel,

*De intocht in Jeruzalem, *de voetwassing door de Here Jezus, Hij wil een knecht zijn en ons dienen, wij mogen ook elkaar dienen ( helpen) want niemand is minder en niemand is meer!!*De zalving door Maria en *de instelling van het avondmaal. We begrijpen niet waarom Judas niet meer bij Jezus wil horenen zelfs van plan is Hem te verraden.

Komende donderdag hopen we samen de dag met een Paasontbijt te beginnen, en ’s middags vieren we feest in de aula. U hebt hierover een aparte mail ontvangen. Het groene boodschappenbriefje is vandaag mee naar huis gegaan.

Vandaag was het zover : schaatsen op de ijsbaan, we hebben er allemaal erg van genoten. Sommige kinderen konden al goed schaatsen maar ook de kinderen die het nog nooit hadden gedaan lukte het om aan het einde van de les zonder iets vast te houden een stukje te schaatsen. Juf Wolff was ook mee naar de ijsbaan, zij was vandaag voor de laatste keer bij ons in de groep. We hebben een mooi boekje voor haar gemaakt en zij trakteerde ons op lekkere snoepjes.

vrijdag 16 maart 2018

Een weekje met 3 vrije middagen en twee verjaardagen.
Feest voor Janko en Joah en voor ons allemaal natuurlijk.

Opwekking 268 mochten we leren deze week, een prachtig lied,
we hebben het ook een paar keer meegezongen
met youtube terwijl er ondertussen steeds prachtige bloemen in beeld waren.
God heeft alles heel mooi geschapen en bovenal ons als mensen,
daar hebben we het donderdagmiddag over gehad.
(daarover hebt u in een aparte mail meer kunnen lezen.)
Voor alle dingen in die prachtige schepping mogen we God danken
maar deze week stonden we vooral stil bij het bidden.
Bidden om Gods zorg voor alles op deze wereld.

Voor Kira een hele schrik woensdag, voet tussen de spaken
en nu mooi rood gips om haar been.

In een brief die de kinderen vandaag in hun mapje meegekregen hebben
vindt u de Cito grafieken en een brief over de AVI toets.
Mocht u daar vragen over hebben dan weet u ons wel te vinden.

Vrijdag 9 maart 2018

Na een frisse voorjaarsvakantie zijn we weer met frisse moed gestart afgelopen maandag.
Alle vakantieverhalen zijn verteld, iedereen heeft lekker kunnen genieten.
Dinsdag zijn er een heel aantal opa's en oma's in onze klas geweest,
dat was erg gezellig.

Woensdag was het heerlijk weer en omdat meester Dokter geen gym kon geven hebben wij lekker in de zon op het Kleuterplein in de zandbak en met de karren en fietsjes gespeeld.
Veel kinderen zouden dit wel vaker willen dus misschien kunnen we dat een keer als PBS beloning kiezen.
In onze spaarpijp voor de beloningen zitten al weer bijna genoeg muntjes voor een verkleedfeest. Wanneer dat precies zal zijn hoort u nog maar dan bent u er al vast op voorbereid.

Komende donderdag organiseert de TSO weer wieltjesdag,
iedereen weet nog wel van eerdere keren hoe dat werkt.
( denk ook even aan pols en kniebeschermers bij het skeeleren)

We leerden deze week woorden met achteraan de B of de D
je hoort dan een T of een P . bijvoorbeeld WEB je ziet een B maar je hoort een P
En wat is dan het woordje EB, dat wisten een aantal kinderen wel :
dat is op je mobiel en dan krijg je een berichtje.
Hoe weet je nou of je een woord met de B of D achteraan moet schrijven en niet met de T of P? Je maakt het woord langer en dan hóór je het .
Ja, ja hoe zit het dan met RAD en RAT.
U snapt wel dat we heel veel te bespreken en uit te leggen hebben.

Aaron had ook wat uit te leggen toen Mozes van de berg afkwam en een
gouden kalf zag staan tussen het volk.
Gelukkig wilde God naar zijn vriend Mozes luisteren
en gaat Hij toch verder mee op reis met zijn volk.

23 februari 2018

Hoe lang kunnen we het volhouden, 2 armen omhoog met een staf die wijst naar de hemel
om daar mee aan te geven : God helpt ons!
Mozes kreeg gelukkig ondersteuning van Aaron en Chur, zo hebben de Israëlieten met
Gods hulp de strijd gewonnen van de Amelekieten.
God gaf in de woestijn zijn wet met de 10 geboden, als je twee belangrijke dingen onthoudt
weet je eigenlijk alles wat in de wet staat : God lief hebben boven alles en van je naaste
net zo veel houden als van jezelf.

Met drie verschillende getallen vier sommen maken, we oefenen het goed en het lukt steeds beter.
2 + 4 = 6
4 + 2 = 6
6 - 2 = 4
6 - 4 = 2
Al de oefeningen helpen bij het vormen van een goed getalbegrip.
Hoe laat sta je op en hoe laat ga je naar bed, hoe laat naar school en hoe laat naar zwemles?
Klokkijken ( vooral de hele uren, als de lange wijzer bovenaan is) , tijdsbesef , ook daar oefenen we mee.
Misschien kunt u thuis ook eens bewust de tijd benoemen,
er zijn kinderen die geven aan dat ze om 3 uur op staan en om 11 uur naar bed gaan.

Kern 7 over de safari is afgerond, de spulletjes mochten weer mee naar huis.
In het blauwe mapje hebt u het overzicht van de toetsen weer kunnen vinden.
De blaadjes in het mapje kunt u in de vakantie nog gebruiken als oefenstof,
na de vakantie mag het mapje weer leeg mee dan doen we er nieuwe blaadjes in.

Een gezellige /spannende middag was het donderdag "Fontein got talent"
Thomas, Elena en Fem mochten vanuit onze klas hun talenten laten zien op het podium!

Een nieuwe splitsbrief geven we na de vakantie weer mee.

Veel plezier en lekker uitrusten in de komende vrije week !

Weekbericht 16 februari 2018

Onder de Cito spelling toets mag je natuurlijk geen vragen stellen maar toen de toets afgelopen mocht dat
gelukkig wel, want : " juf wilt u nog een keer het plaatje opzoeken die bij het woordje GRAAF hoort.
Dat klopt toch eigenlijk niet want een grafiek ziet er toch heel anders uit en dat hoort toch bij rekenen".
Erg leuk om over zulke vragen door te praten, de woorden krijgen dan echt betekenis voor hen.

Was u ook zo verrast toen de postbode woensdag een lief kaartje bij u in de bus had gedaan?

Het werken met de weektaak van rekenen ging heel goed, bijna iedereen heeft zijn/haar weektaak afgekregen en iedereen kon ook goed aangeven wat goed ging /wat nog en beetje moeilijk was.

Als uw kind mee wil doen aan de talentenjacht en daarvoor spulletjes nodig heeft wilt u er dan voor zorgen
dat dat maandag op school is want maandagmiddag gaan we beslissen welke 3 er door mogen naar de finale,
misschien thuis in het weekend nog even extra oefenen!

juf Wolf heeft vrijdag met ons een leuke les gedaan in het speellokaal, een pantomime verhaal,
wij mochten zonder geluid uitbeelden wat juf vertelde en dat hebben we heel goed gedaan.

In de komende week zijn we de hele woensdag vrij omdat de juffen dan naar een studiedag gaan.

Bevrijd uit Egypte trekt het volk door de woestijn, van de farao zullen ze nooit meer last hebben,
daar heeft God voor gezorgd. Toch is er nog geklaag en gemopper en elke keer blijft God geduldig
en geeft zijn volk alles wat ze tijdens de woestijnreis nodig hebben.
Als we een plaatje van gebakken kwakkels opzoeken vinden sommigen dat het wel een beetje op gebraden kip llijkt. En dan nog lekker manna elke dag, we zouden er bijna jaloers van worden of zouden wij ook na een tijdje gaan mopperen? We kunnen ons er niet zo goed een voorstelling van maken maar we zijn wel heel blij dat we hier in een vrij Nederland mogen wonen en zoveel verschillende dingen kunnen eten.

Juf van Houdt en Juf de Weerdt zijn allebei een paar uurtjes extra op school geweest om de AVI en DMT toets af te nemen. We zaten dan gezellig samen in het kamertje bij de voordeur waar heel veel kinderen van zeiden dat ze er nog nooit geweest waren.

Als alle gegevens verwerkt zijn krijgt u het samen met de Cito scores.

Dat een zin afgelopen is als er een ! een ? of een . achter staat wisten we al maar nu kunnen we ook het
begin van een zin herkennen, elke zin begint met een hoofdletter en die hebben we vandaag geleerd.
Ook de namen schrijven we met een hoofdletter en voor vandaag zetten we er een punt achter
.

Weekbericht 9 februari

Het was fijn om met bijna alle ouders over hun kind te praten, zo kunnen we er
samen voor zorgen dat de kinderen zo goed mogelijk begeleid worden.

De vaders/moeders die er geweest zijn hebben onze jeep in de klas gezien,
geen tesla om de ruimte mee in te gaan maar wij zijn super trots op het resultaat. Jammer genoeg hebben we niet zo veel tijd om een safari ritje dor de jungle te maken want er moet ook gewerkt worden natuurlijk.
We werken in ons nieuwe rood met blauwe rekenschrift, een omkeerschrift met aan de ene kant de lessen die we samen maken en aan de andere kant de weektaak met sterren.
Aan deze kant werken we zelfstandig en op ons eigen niveau, we hebben een
weektaakbriefje waarop we kunnen zien wat we precies moeten doen.

We lezen woorden met vriendjesletters zoal woLK keRK waRM , we noemen het vriendjes omdat we ze echt aan elkaar moeten lezen en geen u ertussen ( woluk, keruk,warum,).
Ook de SCH hebben we geleerd, vreemd vinden sommige kinderen want je kunt
toch ook gewoon SG opschrijven, SGool in plaats van SCHool kan toch best.

juf Wolf is op de vrijdagmorgen bij ons in de klas, wij mogen dingen van haar leren en zij mag wat van ons leren.

Dat iedereen niet alles goed kan en niet overal even goed in is weten we wel
en dat is ook helemaal niet erg, maar als je moet zeggen wat jou talent is
waar jij dus heel goed in bent wordt het lastig.
Toch zijn we daar over aan het nadenken want op 22 Februari is de talentenshow
Fontein got talent! Uit elke klas kiezen we kinderen die mee mogen doen in de finale. Samen met een klasgenootje iets doen mag ook. Geef zo snel mogelijk door aan juf wat je wilt doen : zingen/ dansen/ voorlezen/ een kunstje/ een goocheltruc............. ( meedoen is niet verplicht maar wel heel leuk).
We zijn benieuwd wat we allemaal gaan zien!

De farao van Egypte is wel heel eigenwijs, hij denkt dat hij niet naar God hoeft luisteren en maar kan doen wat hij zelf wil, de baas spelen over Gods volk.
We hebben al van 9 verschillende plagen gehoord, kikkers hagel muggen enz. maar elke keer als de plaag weer voorbij is mag het volk toch niet weg.
Volgende week zullen we horen dat er toch bevrijding komt!

weekbericht 2 februari,

IJSBEER, 1 hij stond in onze vensterbank
2 hij stond in ons werkschrift
3 hij stond op het kaartje bij ons rapport.
1---om naar te kijken.
2---om te oefenen met het lezen van samengestelde woorden :
IJS_BEER
VOET_BAL
ZAK_DOEK
BUUR_MAN
VUL_PEN
3-----om te vertellen dat we een applaus verdiend hebben voor ons rapport,
want iedereen heeft echt goed z n best gedaan!
De ijsbeer knuffels van de vensterbank staan weer bij juf op zolder, want
ons nieuwe thema is SAFARI .

We hebben al allerlei spulletjes voor de safarihoek zoals verrekijkers en groenen lakens en kleden .
Ook een echt stuur om in de safariauto te rijden ligt al klaar.
De afspraak is dat elk kind maximaal 2 knuffeldieren mee mag nemen, het wordt een beetje vol
als iedereen een tas vol meeneemt, onze biebmoeder heeft ook prachtige boeken voor ons opgehaald,
die kunnen we gebruiken om antwoorden te vinden op echte denkvragen zoals:
Hoe slaapt een giraffe? Achter op het zwarte bord in de kas verzamelen we vragen, kijkt u maar eens.

Ons rekenschrift is vol en mocht vandaag mee naar huis.
De toets resultaten van de laatste toets krijgt u nog.
Met de afname van de CITO toetsen is deze week een begin gemaakt, als alle toetsen afgenomen
zijn krijgt u daarvan een overzicht ( zit nu dus nog niet bij het rapport).

Na 40 jaar zag Mozes zijn broer Aáron weer terug, hij verteld hem over IK BEN, de God van Israél .
Natuurlijk heb we ook samen met hulp van de computer het mooie lied van Sela gezongen
wat heel goed bij dit verhaal past "IK ZAL ER ZIJN ".
Voor het volk Israël toen, maar ook nu voor ons!

week 4 26 januari 2018

Het is natuurlijk elke week erg leuk bij ons in de groep maar de afgelopen week was
super super super leuk vonden de kinderen toen we de week vandaag gingen evalueren.
Op maandag en donderdag hebben een heel aantal vaders en moeders kunnen meegenieten
van alles wat wij samen doen in de klas.
Dinsdagmiddag was met stip de leukste middag van de week, heel veel vaders, moeders, opa's en
oma's hebben aan de uitnodiging gehoor gegeven om het letterfeest met ons mee te vieren.
We hebben er allemaal van genoten, iedereen die meegeholpen heeft om er een succes van te maken
hartelijk bedankt !

De wintersignaleringstoets als afsluiting van kern 6 is afgenomen, tijdens de ouderspreekavonden
op 5 en 7 februari krijgt u de resultaten hiervan zien.
De rapporten ( die allemaal keurig ingeleverd zijn ) gaan komende vrijdag mee naar huis,
daar kunnen we tijdens de 10 minuten gesprekken over doorpraten.
Het verhaal van kern 7 gaat over safari, mocht u daar boeken of andere spullen van hebben
dan mag dat mee naar school.
In de ouderbrief van veilig leren lezen die uw kind vandaag heeft meegekregen staat meer info
over deze kern.
Van kern 7 zitten al 2 oefenblaadjes in het blauwe mapje, de blaadjes van kern 6 kunnen er nu uit !

Voor in de klas staat een "biezen mandje", zo ongeveer zag het bootje eruit waarin het broertje van Mirjam
in het water werd gelegd. Zij mocht voor de Egyptische prinses, die haar broertje vond, iemand gaan halen om het kindje te voeden, natuurlijk was haar eigen moeder daar het meest geschikt voor.
Nu hoefde ze niet meer bang zijn dat de soldaten haar broertje wilden meenemen om het te verdrinken.

Wat doe ik het eerst? dat was de vraag waar we vrijdagmorgen over gesproken hebben
tijdens de les sociaal emotionele ontwikkeling.
Als je twee taken hebt doe je dan eerst het leukste en daarna het minder leuke of net andersom.
We kwamen er achter dat het voor iedereen verschillend kan zijn wat je eerst zou doen en dat is ook
prima want wij zijn ook allemaal verschillende kinderen en het is echt niet nodig dat we overal gelijk over denken.

week 3 18 januari 2017

Vandaag konden we helaas niet buiten uitwaaien, op sommige momenten leek het soms wel of we de klas uitwaaiden maar gelukkig bleef de school stevig op z'n plek staan al missen we wel een paar dakpannen.

Vader Jakob kan het bijna niet geloven als de broers hem vertellen dat Jozef nog leeft en onderkoning is in Egypte.

Rekenen op de W.C? ja, vanaf deze week kan dat want er hangen kaarten met sprongen van 5 en met even en oneven getallen aan de muur.

Vrijdag leren we de letter EI weer zo'n letter waarbij je niet kunt horen hoe je hem nou moet opschrijven.Net als bij de AU en OU krijgen we een steunkaart.
Als het woord wat je hoort op de kaart staat schrijf je het met een EI staat hij er niet op dan gebruik je de IJ.

Verder hebben we gepraat over kleuren zoals donkerblauw/ knalrood/ sneeuwwit/ pikzwart enz.
Net als de opa uit het verhaal van kern 6 gingen we fantaseren, erg leuk, want hoe zou het zijn
als er bijvoorbeeld geen witte maar paarse sneeuwvlokjes uit de lucht vielen
en als je dan zou uitglijden er uit het wondje op je hand geen rood maar groen bloed zou komen.
Zo ontdekten we dat het leuk is om zelf verhalen te bedenken.
als je maar weet WIE WAT WAAR WANNEER en HOE dan lukt het altijd.

Op de woensdag en vrijdag gaan we in de kleine pauze proberen om buiten te drinken en ons fruit op te eten in plaats van in de klas voordat de pauze begint. Op de lange dagen doen we dat voorlopig nog niet want dan hebben we onze tassen zo vol. Zo kunnen we er langzaam aan wennen.

Volgende week hopen we u allemaal te zien op één van de inloopmorgens maandag of donderdag
en misschien ook op het letterfeest dinsdagmiddag ( zie uitnodiging )

week 2 12 januari 2018

Prachtige verhalen over de kerstvakantie hebben we gehoord,
er is feest gevierd, er zijn spelletjes gedaan, er zijn familiebezoeken afgelegd,
er zijn oliebollen gegeten en er is vuurwerk afgestoken.
Het was fijn om elkaar na de vakantie weer te ontmoeten en samen weer aan de
slag te gaan met de schooltaken.

We bereiden ons voor op de rapporten en cito toetsen die er weer aan zitten te komen.
We mogen laten zien wat we kunnen en dat is niet voor iedereen hetzelfde, als je
je best doet is het resultaat altijd goed omdat het bij jou past.
( hebt u het rapport nog thuis liggen, dan graag even inleveren )

Het verhaal van kern 6 waar we na de vakantie mee zijn gestart gaat over de alfapet.
Een verhaal waarin opa zijn droom vertelt over letters op zijn dekbed die er een grandioos feest van maken.
Wij gaan ook een feestje vieren als we na deze kern alle letters kennen !
Een letterfeest, u hoort er binnenkort meer over.

In de rekenlessen wordt veel gesplitst en gesprongen, sprongen van 5 en 2.
5-10-15-20-25-30-35-40
1-3-5-7-9-11-13-15-17-19
2-4-6-8-10-12-14-16-18-20
Thuis mee springen en splitsen is natuurlijk altijd leuk!

In ons vak hebben we een AU kaart gekregen, nee geen kaart om een sticker op
te plakken als je pijn hebt maar een kaart om je te helpen bij de AU/OU woorden.
Op de kaart staan (bijna) alle AU woorden, staat het woord wat jij wilt schrijven er niet op dan gebruik je de OU.
Heel handig want je kunt echt niet horen welke AU/OU je moet gebruiken :
Ik KAUW op mijn brood, buiten is het KOUD en er zit ook nog een KAUW in de boom.

Vandaag hadden we een interne verhuizing in ons lokaal.
Iedereen heeft een ander plekje gekregen. We zijn niet allemaal even blij met ons nieuwe plekje want
het oude plekje was zo lekker vertrouwd, een keer met andere klasgenootjes samenwerken is ook
heel leerzaam en kan best leuke nieuwe ideeën en contacten opleveren.
In de komende week gaan we kijken of er nog wisselingen moeten plaatsvinden.

15 dec 2017

Bijna niet te geloven maar toch echt waar, de Here Jezus heeft de hemel verlaten om als kindje op aarde te komen wonen.
Een Koning in een stal, we hebben deze week al gehoord over Zijn geboorte en over de geboorte van Johannes .
In de komende week horen we nog over de engelen, de herders en wijzen uit het oosten.
We zingen en praten veel over dit prachtige feest en maken ook werkjes om het feest nog mooier te maken.
Deze week hebben we een rekentoets gemaakt, de resultaten hiervan krijgt u in de komende week.
De EU IE L en OU zijn nieuwe letters uit kern 5 en maandag komt de UU er nog bij.
Vanaf woensdag gaan we dan kern 5 al weer toetsen, leest u thuis ook nog steeds met ons mee, dat helpt echt hoor.
Het splitsen gaat steeds beter, 2 getallen door elkaar en vandaag zelfs 3 , het gaat al steeds meer automatisch en dat is ook precies de bedoeling.
Nog 1 les in ons eerste schrijfschrift en daarna mag die mee naar huis.
Af en toe was er even iemand een dagje ziek deze week, we hopen dat iedereen er volgende week weer is zodat we er samen nog een gezellige laatste schoolweek van dit jaar van kunnen maken.

8 dec 2017

Met een prachtig sinterklaasfeest achter de rug gaan we op weg naar Kerst.
We stoppen even met de Bijbelverhalen over Jozef, die gelukkig weer uit de gevangenis is en
starten volgende week met de verhalen die horen bij Kerst.

In de rekenlessen van deze week kwam ook het klokkijken aan bod.
We richten ons eerst alleen op de hele uren,
misschien wel leuk en handig om hier thuis ook aandacht aan te geven.

De apotheek en het ziekenhuis zijn weer opgeruimd
en op de valreep hebben we nog even een moeilijk woord geleerd:
ESCULAAP, hebt u t al gehoord thuis?

We kennen nu ook de tweetekenklanken EU en IE en daar zijn weer allerlei woorden mee te maken zoals :
deuk en leuk en reu , wat was dat ook al weer voor een dier een reu?
Er was iemand die het nog wel wist : een hert, die noem je ook wel eens een reu,
bijna goed maar dat was een ree.
Een reu is een mannetjeshond, zo ziet u we leren onder het lezen ook nog allerlei andere dingen.

Vrijdagmorgen hadden we pauze met sneeuwvlokken, we wachten af wat er nog meer gaat komen.

lesweek 13 24 november 2017

Maandag hadden we de hele dag "bezoek" van groep 4 omdat hun juf ziek was.
We hebben er samen een gezellige dag van gemaakt en we hebben elkaar laten
zien hoe goed we zelfstandig kunnen werken en hoe goed we kunnen samenwerken.

Een heleboel zweetdruppels zijn er woensdag gevallen, het was superleuk bij BOUNZ!
( taximoeders nogmaals bedankt!)

Zichtbaar zijn daar ging het over in verkeersles.
Eén van de kinderen gaf een mooie uitleg over zichtbaarheid:
het is net andersom als bij de engelen want die kun je niet zien.

De rij met korte klanken is bijna vol, de O en de A zijn er deze week bij gekomen,
er is nog 1 leeg plekje en die vullen we volgende week met de U.

Jakob is na een lange reis vol avonturen samen met de vrouwen, kinderen
en dieren die hij allemaal van de Here heeft gekregen weer terug in Kanaän.
Gelukkig is zijn broer Esau niet meer boos op hem.

Deze week splitsten we het cijfer 6 en de komende week gaan de 4 en 5 herhalen.
Thuis splitsen met bijvoorbeeld pepernoten is ook een leuke oefening.

Er staan al heel wat kruisjes op de aftelkalender voor het sinterklaasfeest .
volgende week gaan we bedenken wat we allemaal gaan doen als
sinterklaas bij ons in de klas komt.

Als laatste nog een verrassingsraadsel wat bij het thema ( ziek zijn ) in onze klas past .
Het is geel, het heeft vier wielen, het geeft soms extra licht en geluid.
Maandag of dinsdag komt "het" bij ons op school.
spannend hoor!

lesweek 12 17 november 2017

Zo snel al ? ja het bakje met beloning steentjes is helemaal vol!
Dat betekent dat het goed gaat als we naar de w.c gaan, er is één tegelijk bij de w.c,
we laten de w.c keurig achter als we weer naar de klas gaan en we hebben onze handen gewassen
( dat kan juf zien als we terugkomen met een handdoekje die we in de klas in de prullenbak doen).
We hebben als beloning gekozen : EEN DAGJE VERKLEED NAAR SCHOOL .
Omdat we er maandag misschien niet aan denken gaan we dat doen op dinsdag,
dan kan juf ons er maandag nog even aan herinneren.

We zijn donderdag gestart met kern 4 en daarom mogen alle blaadjes van kern 3 nu uit het mapje.
Alleen de bladen van de nieuwe letter de W mogen erin blijven.
Zo raakt ons mapje niet overvol en kunt u goed zien waar we mee aan het oefenen zijn op school.
Natuurlijk hopen we dat u elke dag even 5 a 10 minuutjes de tijd neemt om samen de woordjes te lezen .
De resultaten van de herfstsignalering zijn vandaag meegegaan in het mapje,
als u daar vragen over hebt horen we t graag.

We kunnen in de klas al goed merken dat het sinterklaasjournaal weer op tv is,
in de klas gaan we natuurlijk ook over sinterklaas werken en de herfst vensterbank
wordt verandert in een sinterklaasvensterbank.

Woensdag gaan we "eindelijk " naar BOUNZ, meester Dokter gaf ons nog wel de tip
om naast de gebruikelijke gymkleding deze keer ook een handdoek en een flesje water mee te nemen
want van al dat gespring gaan we erg zweten.

Jakob die zijn eigen vader had bedrogen wordt zelf ook weer bedrogen,
oom Laban geeft hem niet Rachel maar eerst Lea als vrouw.
God zegent Jakob met kinderen en een grote veestapel.
Daar had hij niet van durven dromen toen hij op de vlucht ging voor zijn broer Esau.
We mogen weten dat God ons altijd ziet, weet wat wij nodig hebben en dat Zijn engelen
ook om ons heen zijn.

lesweek 10 10 November 2017

Onze klas veranderd steeds meer in een compleet gezondheidscentrum, er is een apotheek, een ingerichte
ziekenhuiskamer en er rijdt een ( kartonnen ) auto rond met zwaailicht en sirene.
Veel attributen die we hiervoor gebruikenzijn door de kinderen meegenomen of door de kinderen zelf gemaakt. Erg leuk allemaal, als u het nog niet gezien hebt kom dan gerust even om het hoekje kijken.
Over gezondheid gesproken, woensdag hebben we veel gepraat overeen gezond ontbijt.
We hebben samen erg gezellig en heel veel gegeten tijdens het nationaal schoolontbijt,
vooral de rijstwafels vielen in de smaak, die waren als eerste op.


Ons eerste rekenschrift is helemaal uit en mocht vrijdag mee naar huis, de uitslag van de rekentoets
die aan het begin van de week gemaakt is zit voorin het blauwe huiswerkmapje.
Vrijdag hebben we voor de eerste keer een splitstoetsje gemaakt, die hebt u ook in de tas kunnen vinden.
Iedereen vond het leuk om zoveel mogelijk splitsingen te maken in een minuut.


Met de nieuwe letters die we leerden de Z de IJ en H kunnen we weer allerlei woorden maken
ook het woordje TIJ bijvoorbeeld, we weten nu ook wat dat betekent .
Kern 3 gaan we in de komende week al weer afronden dat doen we met de Herfstsignaleringstoets,
natuurlijk krijgt u weer een overzicht als alle onderdelen afgenomen zijn.


Woensdag 22 November mogen we trampoline springen bij BOUNZ, als u meewilt om ons te brengen
en weer op te halen ( bij het oude polaroid) kunt u dat aangeven op de lijst aan de deur van ons lokaal.
Er staan al een paar namen op , FIJN , alvast bedankt!


Eerstgeboorterecht, wat een moeilijk woord, we hebben het deze week een paar keer hardop uitgesproken en we hebben gehoord hoe Jakob door een list de zegen van zijn broer afpakte.
Door al die leugens kwam er veel verdriet en ellende.
Gelukkig blijft God wel voor Jakob zorgen, dat horen we in de komende week
.

week 9 3november ’17

Lekker uitgerust zijn we deze week weer aan de slag gegaan.
Er is vast veel gelezen in de vakantie maar juf van Houdt heeft nog niet veel leesfoto's binnen gekregen,
hebt u er nog één stuur 'm dan snel naar a.vanhoudt@vgpodeoosthoek.nl
Kern 2 is getoetst en afgerond en met het verhaal van de keizer en zijn duizend dokters is kern 3 begonnen. De blaadjes van kern 2 kunnen dus uit de blauwe mapjes.
Alleen de blaadjes met de letter d en oe onderaan de blz. mogen erin blijven die zijn van kern 3.
Nu we deze letters ook kennen kunnen we weer veel nieuwe woorden maken.


Woensdag hebben we heel veel dingen benoemd waarvoor we de Here dankbaar zijn en een heel aantal kinderen zijn ook 's middags in de kerk geweest om daar Dankdag te vieren.


We hebben sinds donderdag een klein whiteboardje in ons vak met een echte whitebordstift erbij en een wisdoekje. Op dit bordje kunnen we van alles schrijven en als we 'm omhooghouden en juf heeft gezien of het goed is kunnen we ‘t weer uitvegen voor de volgende opdracht, de kinderen zijn er erg enthousiast over.


Donderdag tijdens de les verkeer hebben we een kruispunt onze rechterhand getekend.
Buiten op het plein mochten we straten tekenen met stoepkrijt en op die straten degene die van rechts kwam voorrang geven.


Vrijdag hebben de kinderen in hun blauwe mapje een splitsbrief en een oefenblad meegekregen, vanaf komende vrijdag is er elke vrijdag een splits toetsje.

Week 7 groep 3 20 oktober 2017

Na een zonnig begin van deze week is vandaag met wind en regen de Herfstvakantie begonnen!

We hebben er allemaal veel zin maar sommige kinderen vinden het ook jammer dat ze elkaar een tijdje niet zien en dat ze in de komende week geen nieuwe letters gaan leren.

Het is wel heel fijn dat we al een heel aantal letters geleerd hebben waardoor we al best veel woorden en boekjes kunnen lezen. We willen graag dat al die letters en woorden niet wegzakken in de vakantie daarom hebben alle kinderen vandaag een “leeskaart” meegekregen, hierop kun je aankruisen waar en hoe vaak je in de vakantie hebt gelezen, in je bed of op de bank of misschien zelfs onder een boom.

Na de vakantie mag je de kaart meenemen om aan juf te laten zien.

Het zou ook leuk zijn als u van zo’n leesmomentje een foto maakt en die mailt naar juf van Houdt,

a.vanhoudt@vgpodeoosthoek.nl zij gaat er dan een mooie fotocollage van maken voor op de deur van ons lokaal . Doet u mee?

Een fijne vakantie gewenst!

Alida en Marja

Week 6

Vrijdag 13 oktober, nee hoor we zijn niet bijgelovig maar we hebben het wel speciaal over deze dag(datum) gehad want we werken over het thema tijd. Daarbij komt de kalender aan de orde,de dagen van de week, de maanden van het jaar, ook woorden als vandaag, gisteren, morgen, overmorgen
en eergisteren zijn woorden die op onze deur hangen. Voor het raam in het nisje is het aan de ene kant dag en aan de andere kant nacht.
Zelfs in ons rekenschrift ging het deze week over tijd, welke dingen helpen je om te onthouden welke dag het is, als we naar gym gaan weten we dat het woensdag is, en over allerlei gym materialen hebben we sommen gemaakt ook de rekenpraatplaat stond in het teken van de gymzaal.
We weten dat God de tijd aan ons heeft gegeven en Hij zorgt elke minuut ja zelfs elke seconde van de dag voor ons, net zoals Hij ook voor Abraham Sarai en Lot heeft gezorgd.


We vonden het fijn dat we de meeste ouders deze week hebben gesproken en van u tips hebben ontvangen over de omgang met uw kind.


Er zijn heel wat boeken gelezen en voorgelezen in de Kinderboekenweek en over het boek van bange barend hebben we ook leuke werkjes gemaakt. De boekenmarkt was heel gezellig en elk kind is met een mooi zelf uitgezocht boek naar huis gegaan donderdag.
Met de nieuwe letters N, T en EE erbij kunnen we alweer een heleboel nieuwe woorden maken en lezen.


We hopen dat we allemaal een fijn weekend (ook een woord op deur) mogen hebben.

week 5 groep 3.

De afgelopen week was een bijzondere week.
We hebben het eerste rekenblok afgesloten met een toets en ook kern 1 van veilig leren lezen is afgerond.
Bij juf aan tafel mocht je laten horen hoeveel woordjes je al kunt lezen in één minuut en ook welke letters je al goed kunt benoemen.
De toets uitslagen zijn geprint en u hebt ze vandaag in de tas van uw kind kunnen vinden. Als er vragen over zijn horen we dat graag.
We zijn harde werkers en mogen trots zijn op het oefenkampioenblad die we na elke kern meekrijgen.
Abram is op reis gegaan naar een ver land dat de Here voor hem en zijn kinderen heeft uitgezocht.
Ook al heeft hij helemaal nog geen kinderen Abram gelooft God en in vertrouwen gaat hij op weg, samen met zijn neef Lot.
Donderdag hebben we geleerd hoe een uur in elkaar zit, er is steeds vier keer een kwartier en dan is er een uur voorbij.
We werkten/ speelden steeds drie kwartier en dan was er weer één kwartier pauze.
Afwisselend op het grote en op het kleine plein, in de zon en in de regen, met juffen en pleinwachtmoeders, bedankt voor uw hulp!!
We hebben er zo samen een gezellige dag van gemaakt.
Het is niet leuk als je iemand iets vertelt en diegene praat erdoorheen of kijkt een heel andere kant op.
Als je met iemand praat kijk je diegene aan, zo hoort het, en dan weet je ook zeker dat de ander hoort wat jij zegt.
Dat was onze les sociaal emotionele ontwikkeling deze week.
Komende dinsdag en donderdag hebt u de gelegenheid om ons meer te vertellen over uw kind.
graag tot dan !

Alida en Marja.

week 4 29 september 2017

Hoera, opa oma papa of mama is jarig, natuurlijk mag je dan een kleurplaat maken!
Neem hiervoor wel even OP TIJD een briefje mee, die hangen we dan als herinnering bij ons bureau tot de kleurplaat klaar is. We kunnen natuurlijk niet de hele dag aan de kleurplaat werken maar alleen voor schooltijd of als ons werk af is.

De rekenlessen hebben we deze week heel concreet gemaakt door in het speellokaal een levende getallenlijn te maken en in de aula juiste aantallen bij de cijfers te leggen, vraagt u maar eens na aan uw kind zij kunnen er vast meer over vertellen. Ook nieuwe woorden leren doen we waar mogelijk met beweging, het woordje RAAK bv hebben we concreet gemaakt door echt met een bal tegen een stapel emmertjes RAAK te gooien en toen we op onze nep fietsen door de klas reden moesten we ineens op de REM want er liep een kindje ( pop) zomaar op de straat. Op deze manier hopen we dat de letters R en E goed blijven hangen in het geheugen. Wat ook goed helpt zijn de gebaren die we maken bij elke letter, kent u ze ook al?

Op het prikbord achterin de klas is het een heel gezoem, het bord hangt vol met allemaal bijen die we zelf gevouwen hebben, knap hoor !

We hebben gehoord dat Noach de belofte kreeg van de Here dat er nooit weer zoveel water op de aarde zal komen en als we een regenboog zien mogen we daar weer aan denken. God had daarbij ook de opdracht gegeven om op de hele aarde te gaan wonen en toen de mensen dat niet deden maar een heel hoge toren maakten om bij elkaar te blijven en machtig te zijn zorgde Hij ervoor dat ze elkaar niet meer konden verstaan.
Op het bord stond toen het woord spraakverwarring en er waren een aantal kinderen die ontdekten dat we het eerste stuk van dat lange woord wel konden lezen omdat we die letters allemaal al hebben geleerd.

Wij genieten erg van uw kind en we hopen dat u thuis ook veel plezier met hen hebt.

Week 3 22 september ’17

Prinsjesdag was het afgelopen dinsdag, we hebben allemaal een mooie koets gekleurd en een eigen hoed ontworpen. De hoeden kunt u bewonderen in de gang, ze staan ons goed.

Dinsdagavond was de inloopavond, we hebben aan veel ouders mogen vertellen wat onze plannen zijn voor het komende schooljaar.

Donderdagmiddag, buitenspelen zonder jas!
Dat was wel even anders dan de storm en regen van vorige week.
Voordat we buiten gingen spelen mocht Joah zijn fiets uit het fietsenrek halen en hebben we die bovenop de tafel gezet. Stuur, zadel, trappers benoemen lukte goed maar hoe heet dat ding naast je voorwiel waar je het licht mee aandoet ? wielstromer misschien dacht één van de kinderen , leuk bedacht maar het heet dynamo. Verder benoemen we spaken bagagedrager kettingkast remmen enz.
Volgende week gaan we t herhalen, we zijn benieuwd wie het dan nog weet.


Over Kain Abel en Noach hoorden we verhalen uit de Bijbel.


De letters P en AA kennen we nu ook en er zijn heel veel woorden die we nu al kunnen maken en lezen met deze letters. Fijn om te horen dat bijna alle kinderen ook thuis oefenen met de blaadjes uit het mapje !!


Hoe lang we allemaal zijn kunt u zien op de gele strook die naast de deur hangt, woensdag ging de rekenles over meten, dat hebben we gedaan met potloden met onze arm/ hand / voet / een blokje enz.
Het maakt niet uit of je nu lang bent of kort groot of klein dik of dun, we zijn allemaal even belangrijk!!

Week 2 16 sept. 2017

Wat een prachtige wereld heeft God geschapen en wat veel soorten planten en dieren mogen er op die mooie aarde leven.

Als kroon op deze schepping heeft God de mens gemaakt, geschapen naar Gods beeld.

Wat erg dat de mens er voor heeft gekozen om naar de duivel te luisteren en daarmee de toegang tot het paradijs te verliezen.

De kinderen hebben geboeid geluisterd naar de verhalen die we deze week uit de eerste hoofdstukken van de Bijbel hebben verteld.

Met de blauwe mapjes gaat het goed, sommigen hebben er een mooie hoes omheen en bijna iedereen denkt er elke dag aan om hem mee te nemen.

In de komende week gaan we kern START afronden en beginnen we met kern 1 . We hebben nu de letters I, K, M en S geleerd en daar kun je al een heleboel woorden mee maken.

We leren ook bij elke letter een gebaar om ze nog beter te kunnen onthouden.

De kinderen krijgen vanaf kern 1 elke dag een Veilig en Vlot oefenblaadje mee naar huis. ( elke dag ook even thuis 5 minuutjes de geleerde woordjes lezen helpt bij een goede leesontwikkeling ).

In de gymles van afgelopen woensdag ging het vooral samenwerken met je team, de kinderen mochten een parcours afleggen over banken matten en trapezoïde, twee hoepels mochten gebruikt worden bij de oversteek door het denkbeeldige ravijn. Erg leuk om te zien hoe kinderen overleggen wat handig is, wie de leiding neemt en wie volgzaam aansluit.

Nog even een vraagje over het brood eten op school: wilt u hiervoor een kleedje/ theedoek meegeven die als placemat de tafel schoon kan houden zodat we s middags weer aan een schone tafel verder kunnen werken.

Er wordt hard gewerkt, tussen het werken door doen we bewegingsspelletjes, veel kinderen zijn aan het eind van de dag best moe dat zult u thuis ook vast wel merken.

8 sept 2017

Dat was best even spannend afgelopen maandag, een nieuw schooljaar, een nieuw klaslokaal, een nieuwe groepssamenstelling, nieuwe juffen, waar is mijn plekje, wie zitten er bij mij in het groepje, wat gaan we de hele dag doen, waar kan ik mijn jas ophangen en waar moet ik naar de wc? Een heleboel spannende vragen.

Het is nu vrijdag en we merken dat iedereen al een beetje begint te wennen aan elkaar en aan de manier van werken in groep 3.

Gelukkig mogen we naast al dat werken ook nog in de hoeken spelen, naar mooie verhalen luisteren, buiten spelen en af en toe een filmpje kijken die bij de methode hoort.

De blauwe mapjes worden keurig elke dag meegenomen ! Heel fijn! Als u er voor de stevigheid een stoffen hoesje/kaft omheen wilt doen mag dat natuurlijk ( verkrijgbaar bij Kruidvat / Hema ). Vandaag vindt u in het mapje een ouderbrief met uitleg over de leesmethode en de eerst “plaat” van de letterboom . Uw kind kan u daar meer over vertellen.

Tijdens de rekenlessen hebben we geoefend met meer/minder en evenveel. Voorlopig stoppen we om kwart voor 10 met de rekenles zodat we dan ons drinken en fruit voor de kleine pauze op hebben als het 10 uur is, we kunnen daarna dan lekker een kwartiertje buiten spelen.

Al was het een hele wandeling naar de Rozenstraat, de gymles vonden de kinderen geweldig !

Op de vrijdagmorgen mogen kinderen die dat leuk vinden speelgoed meenemen om te laten zien. Op de andere dagen is daar geen tijd voor.

Het thema voor de Bijbelverhalen van deze week was “God zorgt” en dat is heel fijn om te weten. We leren ook om elkaar te helpen en voor elkaar te zorgen.

Er zal binnenkort een informatieavond gehouden worden waarop we u nog veel meer willen vertellen over wat we in groep drie allemaal doen. Mocht u voor die tijd vragen of opmerkingen hebben dan horen we dat graag, na schooltijd kunt u altijd even binnenlopen en ook via de mail mag u ons benaderen.

We hebben een gezellige eerste week gehad waarin we veel mochten leren en leuke dingen hebben gedaan. We hopen dat er nog veel fijne weken mogen volgen.

Vriendelijke groet Alida van Houdt, Marja de Weerdt

GROEP 3

2017 /2018

Sophie , Natalia

Thomas , Fem, Jurre

Janko, Johanna, Fabian

Joah, Ruben, Elena, Mischa

Mart, Elianne, Kira

Juf van Houdt Afbeeldingsresultaten voor bijtje zoem

Juf de Weerdt

.

.

"

.

.

.

.

.

.



.

.